tisdag 23 april 2013

Virkade bläckfiskar till Neonatalavdelningen på Linköpings universitetssjukhus!



Jag kan stolt berätta att det är klart nu, mitt nya projekt!


Bild på ingången till Neo-IVA
















Jag har fått ett ja från neonatalavdelningen på Linköpings universitetssjukhus att få lämna virkade bläckfiskar hos dem. Det känns extra hedersvärt eftersom vår son vårdades där direkt efter födseln, tills han var stark nog att flyga helikopter hem till Gotland.


Med stolthet kan jag presentera den fina beskrivning som finns på babydjungeln.se där ni kan läsa mer om projektet men också skriva ut virkbeskrivningen och finna ambassadörer till de tre sjukhus som nu är med i projektet.

Det hela startade i Danmark med ett frivilligprojekt där man idag har 17 neonatalavdelningar som tar emot bläckfiskar till bebisarna. Här kan ni se ett videoreportage när en bebis får en bläckfisk och här kan ni komma till den danska sidan.


Två tjejer i Sverige hittade den danska sidan bestämde sig för att starta i Sverige. En bor i Lund  och en i Skänninge och idag har de ett samarbete med Skånes universitetssjukhus i Lund.



Denna fina Bella har jag lånat från gruppen Små bläckfiskar som finns på facebook. Ni hittar gruppen här.
Nästa ställe som startat upp är Helsingborg där de två tjejerna som driver babydjungeln fungerar som ambassadörer. De administrerar även hemsidans info och håller kontakten med nya ambassadörer.


Nu är det bara att jobba vidare för att få till några samarbetspartners när det gäller bra pris på rätt garn. Luddfritt bomullsgarn som tål 60 grader.

Till alla er som läser, hjärtligt välkomna att följa och kanske bidra på vår resa!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vill först tacka för att du nämnde att jag och Viola startade det i Sverige. Du är den första som bloggar om insamlingen som har nämnt oss, det känns lite sådär att bli överkörd alltid.
    Sedan en liten rättelse, det är bara jag som bor i Lund. Inte Viola :)
    Jag välkomnar dig i rollen som administratör och hoppas det går bra för oss i fortsättningen med :)
    Vill du låna bilder från min blogg på bläckfiskarna så är det helt okej, skicka gärna en kommentar så att jag kan titta in bara :)
    Erika
    lundabon.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Absolut. Bilden inväntar svar från ägaren och jag har ändrat infon om er två som samlar till Lunds neonatalavdelning. Tack för att du hörde av dig.

    SvaraRadera