måndag 1 april 2013

Virkade påskägg och vinst!



Så här blev påskriset som jag fick beställning på. Extra kul att det blev så uppskattat.
För er som önskar virka äggen kommer här mönstret och det har jag hittat här,
 Jag har använt mig av varv 1-4, 16-18 men ändå ändrat lite. Här kommer mönstret.


Virkat ägg á la pysselmamma     


OBS! Du får gärna ange mitt mönster på din blogg eller hemsida, men du måste vara noga med källhänvisningen och fråga gärna innan.

Detta är ett mönster som jag hämtat hos DROPS hos www.garnstudion.com men valt att omarbeta för att det ska fungera med flera typ av garn och olika nålstorlekar.
Jag startade med att göra 3lm, och 5 maskor i den första lm från nålen. (5)
Varv 2; 2 fm i varje maska från föregående varv. (10)
Varv 3; Virka 1fm, virka 2 fm i nästa maska. Upprepa varvet ut. (15)
Varv 4; Virka 1 fm i varje maska.  (15)
Varv 5; Virka 1 fm i två maskor, virka 2 fm i nästa maska. Upprepa varvet ut. ( 20)
Varv 6-9; Virka 1 fm i varje maska. (20)
Varv 10; Virka 1 fm, minska 1 fm genom att virka samman två maskor på föregående varv. (15)
Nu är det dags att fylla ägget. Gör det inte för stampigt men ändå lite hårdare än du tänkt dig. Den sista biten att avsluta ägget tar lite av stoppningen när det är klart. 
Varv 11 + 1fm; Minska 1 fm varvet ut. Det blir en fm mer än ditt varv på 15 maskor.  (7)
Varv 12; Minska 1 fm tills du är nöjd och fäst sedan tråden rakt genom ägget med den ände som blev vid första lösmaskan. Knyt inte precis vid starten utan dra in fästet så det ligger i ägget. Om du  önskar randiga ägg så byter du färg där du vill ändra men då kan det vara bra att starta alla varv med en lm och avsluta alla med sm. På så vis blir det finare varvbyte och färgerna överlappar inte varandra på olika varv. 
Lycka till och mycket nöje!
OBS! Du får gärna ange mitt mönster på din blogg eller hemsida, men du måste vara noga med källhänvisningen och fråga gärna innan.



Vinst!
Ja, jag fick veta att boken jag var med och tävlade om blev min!!!
Jag är jätteglad och när jag följde upp det inlägg som gjorts visade det sig att det finns så himla många fler fina bloggare, som gärna delar glädje med varandra. De verkar vara ett gäng som följer varandra och alla har de grattat mig.
Detta är något som vi alla i allmänhet behöver bli bättre på. Det är bara att kavla upp ärmen och dela ut lite glädje. Det vi ger är ju oftast vad vi får tillbaka och det behövs mera glädje i vår värld.

Tack för alla fina gratulationer och tack för beställningen av ägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar