fredag 12 april 2013

Virkat till bondgården och lekköket

Det var lycka efter piratkalaset då det fanns årsdagspengar att kunna köpa leksaker för. Till de nyköpta bondgårds-leksakerna behövs lite mat.
Dessa två pumpor har jag gjort helt improviserat. 



Virkade små pumpor á la pysselmamma     



Jag startade med att göra 4 lm och sluter till en ring med en sm.
 I ringen gör jag  6 fm. (6)
Varv 2; 2 fm i varje maska från föregående varv. (12)
Varv 3; Virka 1fm, virka 2 fm i nästa maska. Upprepa varvet ut. (18)
Varv 4-6; Virka 1 fm i varje maska.  (18)
Varv 7; Virka 1 fm, minska 1 fm genom att virka samman två maskor på föregående varv. (12)
Varv 8; Virka 1 fm i varje maska.
Fyll pumpan med så mycket vadd så du tycker den är lagom mjuk/hård.
Virka nu ihop två maskor hela tiden tills du inte har mer än någon maska kvar. Dra igenom tråden och fäst inuti pumpan. Fäst även starttråden.

Om man vill kan man göra några gröna blad också. Jag gjorde 4 eller 6 fm. På vägen tillbaka till starten gör jag ex.vis;  en sm, fm, halv stolpe, stolpe, fm, sm. Välj lite själv och se vilken form på lövet du får. Har man långa löv till andra saker så kan man göra flera halv- eller helstolpar i samma maska. Då får man mera tjocklek på bladen.     
Om du vill ha virkat på två sidor fortsätter du bara varvet runt. Fäst sedan de löv du önskar på pumpan och det hela är klar. 


Tänk på att olika garn och nålgrovlekar påverkar den slutliga storleken.
Lycka till och mycket nöje!

OBS! Du får gärna ange mitt mönster på din blogg eller hemsida, men du måste vara noga med källhänvisningen och fråga gärna innan.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar